Nezlučiteľnosť verejných funkcií: Štandardní politici ju považujú za Pandorinu skrinku

Autor: Jozef Danko | 12.10.2017 o 8:54 | Karma článku: 1,61 | Prečítané:  168x

PREČO? Nezlučiteľnosť verejných funkcií funguje a je legislatívne upravená na najvyššej politickej úrovni, kde napríklad prezident SR nemôže byť zároveň poslancom NS SR, alebo nemôže byť členom Vlády SR a pod.

Ale v širšom kontexte by to mohlo znamenať, že jeden verejný funkcionár, napríklad starosta mestskej časti, primátor, poslanec NR SR, zamestnanec ministerstva, poslanec obecného, mestského alebo samosprávneho zastupiteľstva by nemohol zastávať funkciu napríklad predsedu samosprávneho kraja alebo poslanca NR SR, a nemohol by byť ani vo funkcii vo firmách s majetkovou účasťou obce, mesta alebo samosprávneho kraja.

Pri zbieraní podpisov na moju nezávislú kandidatúru som oslovených obyvateľov Bratislavského samosprávneho kraja informoval o mojom volebnom programe, kde v bode 4. som mal:

NEZLUČITEĽNOSŤ FUNKCIE POSLANCA BSK S FUNKCIOU ČLENA PREDSTAVENSTVA ALEBO ČLENA DOZORNEJ RADY SPOLOČNOSTI ZRIADENEJ BSK! Čo som tým chcel povedať? Je načase otvoriť túto PANDORÍNU SKRINKU! 

Poslanci všetkých samosprávnych krajov, ale aj poslanci mestských zastupiteľstiev a ak sú väčšie obce vlastniace obecné firmy, tak aj poslanci obecných zastupiteľstiev zastávajú funkciu člena Dozornej rady alebo člena Predstavenstva vo firme s majetkovou účasťou týchto samosprávnych úrovní. 

A to ma prekvapuje a neviem to pochopiť, či na Slovensku je cca 10 tisíc nenahraditeľných ľudí? Politikov a ich nominantov, ktorí majú 5 – 6, niekedy aj viac verejných funkcií a aj toľko platov, lebo podľa zákona sa verejnou funkciou pre tento účel volieb do samosprávnych krajov považuje len funkcia poslanca samosprávneho kraja, a tak ustanovenie o poberaní minimálnej mzdy z ďalšej verejnej funkcie sa nevzťahuje na funkciu člena Dozornej rady alebo Predstavenstva s majetkovou účasťou samosprávneho kraja! A tak naši poslanci samosprávnych krajov, mestských a obecných zastupiteľstiev okrem platov poslancov majú aj ďalšie platy členov Predstavenstiev a Dozorných rád firiem s majetkovou účasťou týchto samosprávnych úrovní.

A tu si môžeme položiť otázku. Prináleží tejto samospráve pomenovanie SAMOSPRÁVA, keď ju ovládajú politici a ich nominanti, keď ju ovládajú cez spoločnosti s majetkovou účasťou týchto “samosprávnych“ úrovní poslanci samospráv, ktorí sú veľakrát buď politickí nominanti, ktorí majú svojich oligarchov alebo nezávislí so šialeným množstvom bilboardov, ktoré zaplatili oligarchovia?

Ja som presvedčený, že to nie je SAMOSPRÁVA občanmi, ale SAMOSPRÁVA OLIGARCHAMI! Poviete si: Čo ten Danko vymyslel? No nič svetoborné nevymyslel, len chce niečo čo je už dávno vymyslené! Nezlučiteľnosť funkcií vymysleli už starovekí Rimania, lebo si veľmi dobre uvedomovali hrozbu sústredenia – kumulovania verejných funkcií do rúk jednej osoby, aby sa moc a vplyv nesústredili medzi okruh úzkej skupiny ľudí!

A čuduj sa svete, že my po 2000 rokoch, resp. naši politici NIE A NIE TO POCHOPIŤ A UPLATŇOVAŤ.

A tak major DANKO (nie kapitán) v zálohe tiahne na post Predsedu BSK, aby to zmenil a ukázal obyvateľom BSK, že ak sa niečo nazýva SAMOSPRÁVA, tak si to vieme samo-spravovať bez politikov a nominantov oligarchov,a to tak, že BABIČKA, ktorá mi najprv nechcela dať podpis (a potom sa vrátila a dala) na moju nezávislú kandidatúru, lebo sa obávala, že som príbuzný toho neslávne slávneho kapitána Danka má deti, má vnúčence a má priateľov a tí majú tiež rodiny, ktorí by na základe svojich vedomostí a schopností mohli byť členmi Predstavenstiev alebo Dozorných rád spoločností s majetkovou účasťou BSK!

Nie je v kompetencii predsedu BSK zmeniť to, či starosta mestskej časti alebo poslanec NR SR bude zároveň aj predsedom samosprávneho kraja, lebo o tom rozhoduje NR SR, ale dám aj jej návod, čo by mohla upraviť v Zákone o nezlučiteľnosti funkcií, tak ako je to v iných štátoch! 

V Grécku napríklad štátni a miestni funkcionári, zamestnanci verejných spoločností a inštitúcií, ktorí vykonávajú prácu vo verejnom záujme, nemôžu byť menovaní ani zvolení v obvode, v ktorom pracovali najmenej tri mesiace počas troch rokov pred voľbou. Rovnaké obmedzenie späté so zásadou nevoliteľnosti sa tiež aplikuje na štátnych tajomníkov ministrov, ktorí túto funkciu vykonávali minimálne štyri mesiace počas štyroch rokov svojho mandátu. Zásada nevoliteľnosti platí aj pre profesionálnych vojakov a členov polície. 

Právnym dôsledkom zásady nevoliteľnosti je zrušenie voľby osoby, ktorá spĺňa podmienky nevoliteľnosti. 

Na rozdiel od zásady nevoliteľnosti pravidlá nezlučiteľnosti nebránia voľbe osoby ani neovplyvňujú platnosť výsledkov hlasovania. Právne dôsledky nezlučiteľnosti sa môžu objaviť aj po tom, ako bola daná osoba zvolená za poslanca. V prípade nezlučiteľnosti dvoch funkcií môže osoba, na ktorú sa vzťahujú podmienky nezlučiteľnosti, vyhlásiť, v ktorej funkcii chce zotrvať a ktorej sa chce vzdať. 

Francúzsky parlamentný zákon napríklad ponecháva poslancovi lehotu pätnástich dní, aby sa rozhodol, v ktorej funkcii zotrvá. Ak sa v stanovenej lehote nerozhodne, sa jeho poslanecký mandát skončí automaticky. To je dôvod, prečo zákon predpokladá, že si poslanec vyberie novú funkciu, na ktorú bol zvolený, menovaný alebo určený.

V Belgicku je na samotných poslancoch, aby si overili, či spĺňajú tieto pravidlá, a ak ich nespĺňajú, aby sa rozhodli, ktorej funkcie sa vzdajú. Niektoré funkcie sa končia automaticky, keď sa zloží poslanecká prísaha. Takisto podľa článku 233 volebného kódexu poslanci regionálneho parlamentu (ako u nás poslanec samosprávneho kraja), ktorí sa stanú senátormi alebo reprezentantmi, automaticky strácajú post v takomto parlamente.

A preto sa vážení obyvatelia BSK rozhodujte, tak, aby slovo SAMOSPRÁVA nestratilo svoj význam, a teda, že si kompetencie v samosprávnom kraji budete spravovať sami, bez politikov a ich nominantov a bez starostov alebo poslancov mestských častí a bez poslancov NR SR! A pýtajte sa ich, či uprednostnia povinnosti voči mestu alebo štátu pred tými, ktoré budú mať voči samosprávnemu kraju? Či už splnili všetky sľuby, ktoré vám dali ako kandidáti na starostov a poslancov mestských častí a ako kandidáti na poslancov NR SR? Či už vaša mestská časť potrebuje starostu alebo poslanca len na polovičný úväzok? Ak áno, tak ušetríte na plate pre takýchto verejných funkcionárov, no nech to urobia už teraz, keď vedia, že majú všetko splnené, čo Vám sľúbili a už nepotrebujú toľko času na povinnosti voči vašej mestskej časti alebo štátu! No musíte pri ich voľbe počítať aj s tým, že ako predsedovia a poslanci samosprávnych krajov budú samosprávnemu kraju venovať len polovicu, resp. aj menej času, ako kandidát, ktorý nemá ďalšie verejné funkcie!

Nemusíte voliť mňa, ale voľte zdravým rozumom a zodpovedne voči samým sebe, voči vaším rodinám a voči nám všetkým obyvateľom Bratislavského samosprávneho kraja kandidátov, ktorí nemajú ďalšie verejné záväzky!

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Trnavskí policajti postrelili dvoch mužov, jeden zraneniam podľahol

Podozriví narazili do dvoch policajných áut, keď sa snažili ujsť.

DOMOV

Notár počítal s tým, že bude ústavným sudcom

Harabina komentovať nechcel.


Už ste čítali?